Leta i bloggen

21 november 2015

Mer sjötrafik i Stockholms skärgård -- med eldrivna drivna båtar



I 12 år kommer båttrafiken i Stockholm skärgård att vara säkrad med avtalen med SL och 
landstinget.
Det bästa tillfället på länge (någonsin) !!!.... Dags att agera !!!
...har infunnit sig --- för att skapa en väl  fungerande  fartygsflotta --- baserad på 
miljövänliga eldrivna fartyg. Och pensionera de uråldriga fossildrivna dieselmotorbaserade 
smutsiga båtarna som nu trafikerar Stockholms vatten.

Med uppladdningsbara eldrivna båtar som byggs med modern skrovkonstruktion "med 
luftkudde" kan restiden mellan öarna dessutom sänkas med upp till 50%, då svallvågor inte 
dras upp till samma storlek som med gamla uttjänta fartygen. 

En uppmaning till de rederier som nu fått förtroendet -- och till Stockholms politikerkår -- 
att ta tillfället i akt och förändra. Chans att gör skillnad och göra Stockholm till ett 
miljöföredöme för resten av världen, ett showcase i miljömedvetenhet.  Fler kan ta 
vattenvägen och avlasta annan kollektivtrafik, bussar och T-bana i jobbresorna. 
Uppmuntrar dessutom till att fler kan  lämna City-nära boende mot mer naturnära boende.

Med referens till artikeln i DN nedan.

Tre rederier får ansvaret för båttrafiken i Stockholms skärgård under de kommande tolv åren.
Mer sjötrafik i skärgården
Tre rederier delar på den reguljära båttrafiken i Stockholms skärgård de närmaste tolv åren. Den nya upp-handlingen ska ge mer trafik – 3.000 gångtimmar per år. Var trafiken utökas bestäms inför starten av vårtrafiken i april.
Skärgårdstrafiken är rent ekonomiskt inte mycket mer än en hink i SL-havet. Men i flera år var den framtida skärgårdstrafiken det kanske hetaste debattämnet i landstingets trafikdebatter och den då pågående upphandlingen blev till ett skällsord på flera av skärgårdens öar.

Efter att minst 20 miljoner kronor spenderats på konsulter och flera ledande borgerliga trafikpolitiker avgått i vredesmod avbröts upphandlingen hösten 2013. Strax före jul förra året inleddes den nya upphandlingen – som utgår från dagens tidtabell med möjlighet till utökningar av trafiken med upp till 3.000 gångtimmar per år.
Skärgården delades in i sex områden och totalt åtta rederier eller rederigrupper lade anbud på trafiken. 
Efter en expertutvärdering tog landstingets trafiknämnd på tisdagen i full enighet beslutet som betyder att tre rederier får ansvaret för trafiken i två områden vardera i tolv år. Det är en mycket lång period och den kan förlängas om trafiken fungerar väl.
– Vi är helt överens om att det ska vara en lång avtalsperiod. Det ger en långsiktig stabilitet för både skärgårdsborna och redarna som kan investera i fartygen när de vet att de inte blir av med trafiken inom bara några år, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Han betonar att upphandlingen, som totalt betyder kostnader för landstinget på 311 miljoner kronor om året, betyder besparingar mot den trafik som i dag körs med korta och kortvarigt förlängda avtal.

Centerpartiet var ett av de partier som var mycket negativa till den upphandling som havererade hösten 2013. Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) är den här gången mycket nöjd.

– Förra gången var den mycket dåligt förankrad. Den här gången råder politisk enighet och det finns goda möjligheter att bygga ut trafiken till de öar som pekats ut som kärn-öar i regionplanen, säger Gustav Hemming.



  • Skärgårdstrafik
Av åtta rederier som kände sig kallade blev tre utvalda för framtidens skärgårdstrafik.
Blidösundsbolaget får hand om trafiken till norra skärgården – från Östanå och norrut och den lokala trafiken till och från en rad öar runt Vaxholm. Bolaget kör i dag trafik i norra skärgården och ångbåtstrafik.
TRSM Group 1 får hand om trafiken i mellanskärgården till öar som Möja, Sandhamn och Nämdö. Bolaget har i dag inte huvudansvaret för båttrafik utan är mer inriktat på busstrafik.
Utö Rederi AB får hand om trafiken i södra och sydöstra skärgården med öar som Ornö, Utö och Landsort.