Leta i bloggen

09 februari 2013

Straffavgiften för försenad betalning av trängselskatten sänks...äntligen

I september 2012 skrev jag på bloggen (se nedan) om det ocker som staten satt i system för att pressa mer pengar ur skattebetalande bilägare. Äntligen har någon politiker börjat fatta att det är en STOR väljargrupp man har misshandlat i 5 år.
Ur DN 2013-02-07 
-Folk jag möter tycker att det är orimligt mycket att betala om man missar att betala en trängselskatt på tio eller tjugo kronor, säger infrastrukturminister (M) Catharina Elmsäter-Svärd. Ända sedan trängselskatten infördes Stockholm 2006 har den höga straffavgiften för försenade betalningar kritiserats. Regeringen har flaggat för en förändring av systemet och nu är Vägtullsutredningen klar. Slutbetänkandet lämnades till regeringen på torsdagen.
 – Jag välkomnar förslagen som kan komma att bli verklighet från den 1 januari 2014, säger infrastrukturministern. Kritiken mot tilläggsavgiften har både gällt den höga summan på 500 kronor men också att bilisterna inte får någon påminnelse innan straffavgiften utkrävs. Det har också räckt att vara en dag sen med betalningen av avgiften som i vissa fall kan vara så liten som tio eller tjugo kronor.
– Det står inte i rimlig proportion till en så liten summa. Så att man föreslår en sänkning är utmärkt, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Från årsskiftet införs även trängselskatt för utländska personbilar, lastbilar och bussar som kör i Sverige.  --Det är mer rättvist att alla betalar, att det blir lika för alla. Svenska lastbils- och bussföretag tycker att det är orättvist att de ska betala trängselskatt men att inte deras utländska konkurrenter ska göra det. Tänk bara på alla turistbussar i Stockholm.
Bra tänkt Catharina! Nu väntar vi på verkställandet också... om ett år.

Nu sänks straffavgiften till 100kr.
För staten innebär avgiftssänkningen ett avbräck i statskassan. År 2011 fick Transportstyrelsen in 113,2 miljoner kronor i försenade inbetalningar av trängselskatten.
Ingenting sägs dock om påminnelsebrev eller en någorlunda sansad hållning till eventuell (någon dags) försening med betalningen pga av bankdagar, helger etc. Lita inte på att du alltid hinner i tid, autogiro är enda sättet ändå.

Under 5 år har ca 3.600 miljoner kronor, 3.6 miljarder!, dragits in i intäkter. Ur statistiken kan man se att ca 325.000 - 375.000 (någon dag över 400.000) fordon passerar tullgränserna. Mellan 6-8 miljoner passager varje månad och en intäkt på cirka 60 miljoner/månad.
Då är inte inräknat att en fjärdedel av alla passager är skattebefriade, ca 8-10% miljöbilar och 15% utryckningsfordon, bussar, rörelsehindrade, utländska, MC samt Lidingöbor.
Staten har också dragit in 5-15 miljoner i månaden på denna 500-lapp (kom i aug 2008) i straffavgift för sen betalning (ca 5% av alla betalar "för sent").


Men nu då.. den STORA FRÅGAN !! 


Hur mycket, hur många, av de 3.600.000.000 kronor som Stockholms bilägare betalar in kommer trafikförbättringar, kollektivtrafik och vägnät/spårnät till del?

I de redovisningar som Stockholms Stad producerar kan man inte någonstans läsa om hur dessa pengar används. Försvinner in i det stora svarta hålet? Eller är det bara kostnader för att hålla ett system i drift?

Åter till statistiken och en jämförelse över de 5 åren med trängselskatt ger en direkt upplysning om att biltrafiken INTE HAR MINSKAT ALLS. Antal passager per dag ligger relativt stabilt på snittet, 350.000. Så var det 2006 och så är det 2012.
Man kan ju leka med tanken att det haft en begränsande effekt, men någon SÄNKNING av biltrafiken har inte skett.

Trevligt vore om pressen och nåågon bright researchande journalist kunde gräva in sig i detta och be politikerna om siffror på bordet. Vem stiger fram??